Blankenberge

image

Onlangs bracht ik iemand terug van Brugge naar Blankenberge.
‘Terug’.
Zo voelt het toch aan volgens mij.
Blankenberge heb ik, net zoals zovele Vlamingen, altijd geassocieerd met middelmaat, alledaagsheid en zelfs met verval en vergane glorie.
Dat van die vergane glorie ging trouwens voor wel meer kuststeden op, om de koningin ervan maar niet te noemen.
Deze keer was mijn echtgenote, die ons vergezelde, vooral opgevallen hoeveel er te huur of te koop stond.
Misschien geldt dat voor alle Vlaamse kuststeden, of zelfs voor alle Vlaamse steden in het algemeen? En was zij onbewust beïnvloed door mijn clichématige gedachtentrein?
Misschien is Blankenberge wel een toplocatie. Uit de verste hoeken van mijn lagere schoolverleden komt de gedachte aan de ‘Hoge Blekker’ opdoemen. De Hoge Blekker is met zijn meer dan dertig meer de hoogste duin aan de Vlaamse kust. En komt de naam Blankenberge dan niet van ‘blanke berg’, of duin?
Wanneer ik die twee gegevens combineer tot nieuwe kennis, dan is het zonneklaar: Blankenberge IS een toplocatie.

Postscriptum
Wikipedia geeft aan dat De Hoge Blekker met zijn 33m uittorent boven de omgeving in… Koksijde.
Nu speelden mijn geheugen mij eens parten in het voordeel van Blankenberge en dan is het toch weer een maat voor niets.
Blankenberge is en blijft een bijna-toplocatie, vrees ik.

Leave a Reply

